the embassy of the united states of america

Idag har jag som sagt varit på ambassaden. Det gick bra, var lite segt, men bra! Tog tåget imorse och sedan buss till Radiohuset, och sen gick jag sista biten.

Väl framme ställde jag mig i kön, blev nummer två!!! Hade egentligen tid klockan 9 men var där vid åtta hehe. Tur var väl det för var en jävla massa folk efter mig, typ 15 stycken.

Fick i alla fall komma in i vakthuset efter att de hade kontrollerat min confirmation page och mitt pass, samt kollat skosulorna. Inne i vakthuset såg det ut ungefär som på en flygplats, med en scanner och en säkerhetskontroll. Killarna där var svenska. Lämnade i alla fall väskan och jackan + alla papper och när jag gått igenom fick jag lämna ifrån mig mobil, iPod + hörlurar innan jag tog mina saker och gick in till själva väntrummet.

Väntrummet såg ut som precis vilket väntrum som helst. Det fanns toaletter, en TV, en vending machine, massa stolar och tidningar att läsa. Jag fick först ta en nummerlapp och sen när det var min tur fick jag lämna pass och alla dokument till en kvinna bakom glaset. Sen satt jag och kollade lite på TV:n och läste lite innan de ropade upp mig igen och då fick jag gå och lämna fingeravtryck. Killen som satt där var även han svensk.

Sen gick jag och satte mig och blev uppropad igen, denna gång av en amerikan. Mina namn är väl inte helt svåra att uttala på engelska men det lät i alla fall lite kul. Han tog fingeravtryck igen och ställde några frågor till mig: 
  • So you're a high school student?
  • Do you know where you're going?
  • Have you talked with your family?
Det var i stort sett allt. Han skrev under mitt visumunderlag och gav mig en pamphlet om mina rättigheter som en exchange visitor. Sen gav han tillbaka mina papper och sa att jag borde ha mitt pass med visum inom en vecka. Så allt gick super, var ute igen på en timme och femton minuter!

Var dock lite stelt när han frågade vart jag skulle för jag stod för långt ifrån glaset, hahahhaha. Men vad vore väl livet utan några pinsamma stunder.
Publicerat den / FörberedelserLivet i SverigeUSA-tagg;



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Follow on Bloglovin

Stockholm


McArthur, CA


Hannah 19
STOCKHOLM


Under läsåret 2013/14 var jag utbytesstudent i McArthur i norra Kalifornien i USA, och nu är jag hemma igen för att återgå till den svenska vardagen.

När jag kan, försöker jag att här på bloggen skriva om tiden efter USA. Om du känner för att hänga med är det bara att följa mig här!