frågor och svar #7

Har haft kommentarer som har legat på mitt konto sen januari så det är väl kanske dags att svara på dem nu... Om inte annat för att de kan vara till hjälp för blivande utbytesstudenter eller nåt. Är ju egentligen alldeles för sent för att svara och jag ber så hemskt mycket om ursäkt för det, hahaha har varit SÅ DÅLIG på allt som rör bloggen typ sen förra oktober... Oh well.

Fråga: beskriv vad tt hall pass är snälla!
Svar: Ett hall pass är ett slags intyg på att du fått tillåtelse från läraren att vara i korridorerna, t.ex. för att gå på toa eller hämta material eller sånt. Den skolan jag gick på använde sig väldigt sällan av hall passes och då jag lärde känna lärarna ganska bra kunde man egentligen bara fråga om man fick gå på toa utan att behöva få ett hall pass. Så himla skönt!
 
Fråga: Här kommer det frågor: 
1.Hur är engelskan när man har varit i USA i en månad? 
2.Lär man sig mycket eller lite? 
3.Vad utvecklas mest talspråket eller skriftspråket? 
4.Några tips på hur man kan förbättra sin innan man åker dit till USA? 
5. Ska träffa min pojkvän som bor i NJ i sommar. Jag undrar vad man kan köpa till en kille som present? Har några idéer men tips är alltid bra! Svensk godis ska jag banne mig köpa!!! 
6. Är hörselskadad så då undrar jag om text på tv finns tillgänglig ? För att jag vill kunna hänga med vad de säger då på tv. 
7. Är det lätt att komma in i engelskan i USA? Eller tar det tid med alla dessa slang utryck? 
8. Hur är amerikanarna mot turister? 
9. Är det mer kämpigt att vara turist som hörselskadad än hörande? 
Svar: 1. Den är väl lite svår att svara på nu men jag tyckte nog att den började komma mer av sig självt! Kunde väl en hel del innan men behövde inte tänka efter lika ofta.
2. Jag lärde mig mycket genom att lyssna, prata och hänga med i skolan! Mest för att engelskan var mer avancerad i innehållet än vad jag var van vid. Att prata med kompisar gav också ganska mycket, och med tanke på hur bra min engelska var när jag åkte hem skulle jag väl säga att man lär sig mycket!
3. För mig var det nog mest talspråket! Jag kunde skriva väldigt bra redan innan, men mitt uttal var inte det bästa (fick höra att man kunde höra min accent när jag kom dit hahah var inte vad jag vile höra) men när jag åkte hem kunde man knappt höra att jag inte var amerikan längre!
4. Det är väldigt stor skillnad på att förbereda sig och att höra engelska hela dagarna, så nej jag tror inte att man kan förbereda sig!
5. Det vet jag tyvärr inte, sorry!
6. Jag har faktiskt ingen aning om ifall det finns textat eller inte, det beror nog på vilken tv-operatör man har.
7. Jag tyckte det var väldigt enkelt, men å andra sidan har jag alltid haft lätt för engelska så det är nog olika från person till person. Alla slanguttryck var dock lite knepiga att förstå sig på, men tillslut kunde man även dem ;)
8. De är väldigt öppensinniga (?) och välkomnande. De ställer dock en hel del knasiga frågor som får en att undra vad de egentligen höll på med under geoografilektionerna haha!
9. Eftersom jag själv inte är hörselskadad vet jag faktiskt inte det, men jag kan tänka mig att det är lite svårare, ja.
 
Fråga: Skulle vilja veta mera om skillnader mellan Sverige och USA? Hur är din familj? För och nackdelar ?
Svar: Personligen tyckte jag inte att det var så stora skillnader mellan Sverige och där jag bodde, därför var det väldigt svårt att skriva ihop inlägget om skillnader. Så tyvärr har jag inte så mycket att tilägga utöver det som står i inlägget.
 
När det gäller min värdfamilj är de de mest underbara människorna som finns ♥ Jag hade aldrig kunnat tro att jag skulle klicka så bra med en bunt främlingar, men redan från första dagen kände jag mig som hemma, och när det var dags för mig att åka hem igen trodde jag att mina tårar skulle ta slut, jag grät hela tiden i typ en vecka och sen kände jag mig bara tom. De är verkligen som min andra familj och jag är så himla glad över att jag om 11 dagar får se dem igen!!!!!
 
Det är klart att vi var oense ibland, och jag kan medge att jag hade några bråk här och där, men de var så pass små att de inte förstörde mitt år. Det måste ju trots allt ha varit extremt konstigt för dem att helt plötsligt behöva dela sina liv med en person de aldrig mött tidigare.
 
Fråga: Hur fixade du klockan på sidan och att den räknar hur många dagar du har varit i USA?
Svar: Jag har hittat den här!
 
Fråga: heey cheyen!! 
har kollat in din blogg lite då och då för att få läsa om ditt american life, but WHAT HAPPENED!!? Jag vill höra om den sista tiden, hur det var att lämna alla och hur det är att vara hemma igen!! Är jättenyfiken på prom och allt!! 
HOPPAS att du vill berätta!! 
Svar: Hejjjjj hejjj!! Ja jag vet faktiskt inte vad som hände, jag tappade väl motivationen och valde att fokusera på annat helt enkelt! Ibland kan jag väl ångra att det blev som det blev men jag har ju i alla fall kvar alla minnen så jag överlever haha. När det gäller sista tiden har jag faktiskt skrivit ihop några inlägg om det! De finns längre ner i arkivet, wihoo.
 
Fråga: Hej, jag undrade her du gjorde din bucket list? är det en annan blogg som du har länkat till eller hur gjorde du? ps. älskar din blogg! -kram
Svar: Åååh tack så mycket! Är glad att höra sånt trots att jag inte alls varit särskilt aktiv på sistone... Och japp, min bucketlist är en annan blogg som jag har länkat till! Det är därför den ser så annorlunda ut :) Kanske borde gå in och kolla till den nu haha var ju ett tag sen...
Publicerat den / Frågor & svar;



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Follow on Bloglovin

Stockholm


McArthur, CA


Hannah 19
STOCKHOLM


Under läsåret 2013/14 var jag utbytesstudent i McArthur i norra Kalifornien i USA, och nu är jag hemma igen för att återgå till den svenska vardagen.

När jag kan, försöker jag att här på bloggen skriva om tiden efter USA. Om du känner för att hänga med är det bara att följa mig här!