Avresemöte med Explorius

Var som sagt på avresemöte hos Explorius igår, ett obligatoriskt möte som alla utbytesstudenter måste deltaga i. Eftersom det började redan vid halv fem åkte jag in till stan direkt från skolan där jag mötte upp mamma för tidig middag. När klockan började närma sig 16.30 tog vi oss till Norra Real där mötet hölls. Vi mötte upp pappa utanför och sedan prickade vi av oss när vi kom in. När vi satt där dök Linnéa upp med sin pappa och kom och satte sig bakom oss, så vi pratade lite till och från. Första gången vi sågs sen utbytesträffen i januari! De som höll i mötet var i alla fall Jonatan och Lina med tre referensstudenter som hjälp.
 
Mötet höll allt som allt på i runt 4,5 timmar och de tog upp en hel del viktiga saker som kan vara bra att komma ihåg/tänka på både innan och under utbytesåret. Några av de punkter som de tog upp var:
  • Försäkringar
  • Programavgiften och vad den går till
  • Värdfamiljer och valprocessen
  • Placering
  • Visum och visumansökan
  • Avresa och Soft Landing Camp
  • Stöd under utbytesåret
  • Att bo hos en värdfamilj
  • Vad som förväntas av dig som student
  • Skolan och sporter
  • Eventuella dresscodes
  • Betyg och ämnen
  • Hemlängtan
  • Vad man gör om man inte trivs
  • Programregler
  • Konsekvenser av brytna regler
  • Besök och resor
  • Year End Camp och hemresa
I fikapausen som var efter ungefär halva mötet pratade jag lite med Lina angående allt strul som uppstått kring min placering, om att familjen inte svarar och om vad som egentligen försigår, så har fått lite klarhet i det hela men mejlade ändå Exploriuskontoret i förmiddags och bad dem kolla med ICES hur läget är. Jonatan svarade i eftermiddags och skulle se till att kontakta dem, så förhoppningsvis kan jag slippa oroa mig snart.
 
När mötet var över fick alla studenter ett kuvert med lite information till både föräldrar och studenter. Det innehöll bl.a. en studentmanual, föräldrahandbok, info om försäkringar och sexual assault och vad man gör om man hamnar i en sådan situation. Man fick också lite information från sin amerikanska organisation samt ett häfte om visum och visumansökan. Tyvärr verkar det som att jag inte har fått något sådant häfte, så ska se till att mejla Explorius och be dem skicka dokumentet för det är nog rätt viktigt att läsa igenom, haha.

Har ni några frågor eller funderingar är det bara att mejla eller kommentera ett inlägg så svarar jag så snabbt jag kan!

Publicerat den / FörberedelserLivet i SverigeTips & annatUSA-tagg;



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Follow on Bloglovin

Stockholm


McArthur, CA


Hannah 19
STOCKHOLM


Under läsåret 2013/14 var jag utbytesstudent i McArthur i norra Kalifornien i USA, och nu är jag hemma igen för att återgå till den svenska vardagen.

När jag kan, försöker jag att här på bloggen skriva om tiden efter USA. Om du känner för att hänga med är det bara att följa mig här!