när det gäller visum och ambassadbesök

Tog för ett tag sen tag i allt som ska fixas inför visumansökan (bäst att vara ute i god tid liksom), och väntar just nu på att mitt vismunderlag ska komma på posten. Det brukar enligt Explorius komma i juni-juli, så det kan alltså dimpa ner i brevlådan imorgon, nästa vecka eller nästa månad, jag har ingen aning. Det känns lite jobbigt att inte veta eftersom jag varken kan boka tid på ambassaden eller komma vidare med min ansökan utan underlaget.
 
Det som man måste ha fixat/ha med sig till intervjun är i alla fall:
  • Utskrift på bekräftelsen av DS-160 (visumansökan)
  • Giltigt pass
  • Originalkvitto på avgiften för ambassadbesöket
  • Ett giltigt foto för visumet
  • Ett kuvert med förbeställd fraktsedel till hemskickning av passet
  • Visumunderlaget DS 2019, påskrivet
  • Intyg om att alla kostnader betalas av föräldrar/stipendium/bank etc
  • Personbevis från Skatteverket
  • Bevis på att SEVIS-avgiften är betald
Det är väldigt mycket att hålla reda på och det gäller att ha stenkoll på allt så att ingenting försvinner eller missas. Än så länge har jag koll på allt och så fort mitt underlag kommer ska jag se till att göra klart ansökan på nätet så jag kan boka en intervjutid då jag kommer åka in ensam och inte i grupp med Explorius.

Det som jag har kvar är i stort sett att få mitt visumunderlag och skriva på det, göra klart DS-160 formuläret, betala SEVIS-avgiften samt avgiften för besöket på ambassaden, ta med tillhörande kvitton, och skaffa foto till visumet innan jag är all set. Har redan fixat allt det andra och fotot ska jag fixa idag, men jag börjar allt bli lite stressad och rädd att inte få någon tid förrän efter jag har åkt, haha. Men men, det får tänkas mer på när underlaget dimper ner i brevlådan.
 
Har ni några frågor angående detta (eller nåt helt annat) är det bara att mejla eller kommentera!
Publicerat den / FörberedelserLivet i Sverige;



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Follow on Bloglovin

Stockholm


McArthur, CA


Hannah 19
STOCKHOLM


Under läsåret 2013/14 var jag utbytesstudent i McArthur i norra Kalifornien i USA, och nu är jag hemma igen för att återgå till den svenska vardagen.

När jag kan, försöker jag att här på bloggen skriva om tiden efter USA. Om du känner för att hänga med är det bara att följa mig här!