frågor & svar #4 / val av organisation

Josefin:
Hej, jag har funderat på att åka med Explorius till usa men jag har sett att dom har fått mycket dålig kritik. Tycker du att det är värt att åka med dom ändå?:)
Hej Josefin!
Vad  roligt att du kanske ska åka på utbytesår! Du kommer nog få det toppen! Men för att komma till din fråga:
ja, jag tycker det är sååå värt att åka med Explorius!

Jag minns själv när jag skulle välja organisation och ställdes framför valet av alla dessa organisationer som fanns och välja på. STS, EF, YFU. Rotary, AFS osv. - vilken är egentligen bäst? Jag kände inte alls för att åka med varken STS eller EF då jag inte riktigt tyckte att deras satsning låg på utbytesåret utan mer på språkresor osv, så de två valen försvann ganska fort. När jag sen började titta runt lite och såg att min gamla klasskompis var iväg på ett utbytesår kollade jag upp vilka hon åkte med och det var då Explorius.

Jag fastnade direkt för dem när jag började kolla runt lite, och det kändes verkligen som att jag hade hamnat rätt. Jag hittade inte så mycket negativ kritik om dem så efter lite velande hit och dit bestämde jag mig för att visa mamma och pappa och sen bokade jag en intervju. Jag var på intervju på deras kontor i september och det kändes verkligen som att det var här jag hörde hemma. De på kontoret verkade så himla trevliga och med tanke på att det är en rätt liten organisation fick jag intrycket av att de verkligen bryr sig om sina studenter, både blivande och nuvarande. Det klickade direkt och ända sen jag blev preliminärt antagen i oktober har jag inte ångrat mitt beslut en enda gång.
 
Jag har stött på en hel del problem under min ansökan (inte helt oväntat, jag menar... det är ju jag, vad väntade jag mig? ahah). Jag minns att jag stötte på problem när det gällde översättningen av mina betyg inför min ansökan i höstas, och att jag då bröt ihop i skolan en dag för det blev bara för mycket. Men mitt i allt detta pratade jag med Explorius både via mejl och via telefon och de försökte hjälpa mig att ta mig förbi alla problem och ge lösningar, och de har funnits där hela tiden, något jag är så otroligt tacksam över för vissa gånger kändes allt bara så meningslöst. Även nu när jag fått placering och stött på problem har jag alltid kunnat mejla dem och jag har alltid fått hjälp. Alla är så himla trevliga!
 
De är också helt underbara när det gäller att informera sina studenter om allt som händer eller kommer hända, och de har t.ex. avresemöten och så kallade "Get ready-möten" för att man ska vara så förberedd som möjligt när man lämnar Sverige. Jag är inte säker på hur många av de andra organisationerna som gör detta, men dessa möten har underlättat en aning och man har fått svar på många frågor. De har också referenselever som man kan mejla om man vill prata med någon som nyligen varit iväg på ett utbytesår, vilket också är väldigt bra!
 
Explorius är, till skillnad från bl.a. EF, endast en organisation här i Norden så alltså har de samarbetspartners i alla de olika länderna. Detta kan ses som en nackdel, men jag tycker närmare bestämt att det är bra, dels för att de då kan säga upp samarbetet om något inte skulle fungera eller om organisationen skulle få mycket dålig kritik, och dels för att de kan välja den organisationen som passar bäst med studenten.
 
Vi får inte glömma: i Explorius pris ingår både Soft Landing Camp och Year End Camp (endast USA) i priset! Ett suveränt sätt att lära känna landet och språket innan det är dags att träffa familjen, samt att man i slutet kan träffa en massa andra studenter som precis upplevt samma saker som en själv! 
 
Sammanfattningsvis vill jag bara säga att jag är så extremt nöjd med mitt val att åka med Explorius och det känns verkligen som att de bryr sig om sina studenter och att de vet precis vem man är när man ringer eller mejlar. Man känner sig alltid välkommen och det tycker jag är viktigt! Känner man inte att man får en syl i vädret bör man nog se över sin organisation och det val man gjort.
 
Jag ber om ursäkt för det extremt långa svaret, men jag har ju som sagt haft en mängd olika problem sen i höstas (kolla bara mitt arkiv...) och jag tyckte att det var viktigt att ta upp att Explorius alltid försökt hjälpa mig! Hoppas du blivit lite klarare i ditt val ändå. Kram!
Publicerat den / Frågor & svarLivet i SverigeSista månaden - SverigeTankar/ÅsikterTips & annat;


Postat av: Ebba Lenntoft

Hej!!
Måste bara säga en sak; vi två är huuuur lika som helst! McFly <3333 och delvis Directioner (Louis!!!)
+ Vet inte exakt vilka TV-serier du kollar på men jag älskaaaar typ det mesta!

Skulle jättegärna vilja åka till USA i år för då kunde vi ses! Men jag drar nästa år istället!! (Ugh.. har alla ansäkningsgrejer kvar.. haha)

Ha det superbra under ditt år :) Kram!

Svar: Neeeej ärligt???? GUD VAD COOLT! Åh vad synd! Får se till att följa din blogg när det är din tur :D
nilssonscorner.blogg.se

2013-07-16 @ 16:01:19
http://ebbaiusa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Follow on Bloglovin

Stockholm


McArthur, CA


Hannah 19
STOCKHOLM


Under läsåret 2013/14 var jag utbytesstudent i McArthur i norra Kalifornien i USA, och nu är jag hemma igen för att återgå till den svenska vardagen.

När jag kan, försöker jag att här på bloggen skriva om tiden efter USA. Om du känner för att hänga med är det bara att följa mig här!