ICES-träff med area representatives

Var ju som sagt på en träff på Exploriuskontoret igår eftermiddag. Jag mötte upp Louise nedanför och åkte vi upp, där vi träffade Lucy och Maddy. Både Lucy och Maddy var från Senatobia, Mississippi och de båda var area reps och hade varsin student boende hos sig.
 
Vi satt först och pratade om allt som kan vara viktigt att veta om utbytesåret, bl.a. hur man beter sig mot sin värdfamilj, de första veckorna, skolan och kompisar, fritiden osv. Hon berättade lite historier om tidigare utbytesstudenter som hon hostat, men hon pratade också om att det är viktigt att man släpper taget om sitt liv hemma för att helt komma in i sitt nya liv. De berättade att de har ändrat reglerna inom ICES när det gäller datoranvändande, just för att undvika att man sitter vid datorn framför Skype, Facebook eller mejl så fort man får chansen. De vill att man istället är social med värdfamiljen, man är ju trots allt en del av deras familj nu.
 
Vi ställde också lite frågor, bl.a. om vad man gör om man känner att det inte funkar med sin familj och om eventuella resor under året, som oftast anordas av Belo USA genom organisationen, i mitt fall ICES. Om det skulle vara så att man inte klickar med sin familj eller stöter på andra situationer (t.e.x kulturchockar, hemlängtan osv), ska man i första hand prata med värdfamiljen och försöka lösa problemet. Om det inte skulle gå ska man höra av sig till sin lokala kontaktperson, men man ska försöka lämna sin riktiga familj utanför.
 
Jag kände själv att det inte var så mycket jag inte redan visste, men det var skönt att få lite råd från "andra sidan", från en värdmamma som har mycket erfarenhet och har märkt hur studenterna brukar bete sig. Det kanske ger mig lite hjälp på traven när det väl är min tur att ta steget ut i världen och upptäcka en kultur i augusti. 112 dagar kvar!
Publicerat den / FörberedelserLivet i SverigeTips & annatUSA-tagg;



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Follow on Bloglovin

Stockholm


McArthur, CA


Hannah 19
STOCKHOLM


Under läsåret 2013/14 var jag utbytesstudent i McArthur i norra Kalifornien i USA, och nu är jag hemma igen för att återgå till den svenska vardagen.

När jag kan, försöker jag att här på bloggen skriva om tiden efter USA. Om du känner för att hänga med är det bara att följa mig här!